Patagonië - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Niels Jong - WaarBenJij.nu Patagonië - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Niels Jong - WaarBenJij.nu

Patagonië

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

02 Februari 2010 | Argentinië, El Calafate

Muy buenas tardes,

Hier weer een bericht uit het zuiden van Zuid-Amerika.
Het vorige bericht kwam uit Ushuaia, Vuurland. Daar ben ik dus een paar dagen geweest en heb onder andere het plaatselijke nationale park bezocht. Verder heb ik een boottocht gemaakt over het Beaglekanaal. Vanuit Ushuaia ben ik daarna met een bus het mooie open landschap van Vuurland overgestoken naar het Chileense deel van Vuurland. Daar kun je dan met een boot overvaren over de straat van Magellanes naar het vasteland van Zuid-Amerika. Het Chileense gebied daar kunnen de Chilenen alleen bereiken via Argentinië of met vliegtuig of boot. (Datzefde geld trouwens omgekeerd ook voor het Argentijnse deel van Vuurland, heel handig allemaal.) Bovendien kunnen ze niet zo vreselijk goed met elkaar opschieten en bij elke grensovergang moeten de tassen weer door de rontgenapparatuur worden gesleept...
Maar goed: in het Chileense deel van Patagonië ligt het nationaal park Torres del Paine. Daar heb ik dus ruim drie dagen rondgetrokken. Jawel: met bij mijn eigen zooi ok nog een tentje, slaapzak, matje, proviand en kookgerei. Zware militaire operatie dus. Laat het weer nou ook nog erg wiselvallig zijn. En jahoor: de eerste dag regende het. Daar kapt een mens niet van op, bergopwaarts... Gelukkig werd het daarna wel steeds beter weer. Erg basic campings en dagmarsen van ongeveer 10 uur, maar qua landschap zeker de moeite waard. Een ochtend werd ik wakker van de kou: het had gesneeuwd... Verder ben ik nog (bijna letterlijk) tegen een groot hert aangelopen (ik weet niet wie er harder van schrok), waren er condors en allerlei zangvogels die ik verder niet thuis kan brengen. Helaas heb wegens griepverschijnselen een klein stukje van de tocht moeten laten schieten, maar dat is nu ook al weer allemaal over.
Inmiddels bevind ik me weer in Argentinië, in El Calafate. Vandaag ben ik naar de gletsjer Perito Moreno geweest. Die komt uit in een meer en torent daar wel 60 meter bovenuit (stel je voor een gebouw van 15 verdiepingen hog van ijs, en dat dan 4 km breed. Af en toe stort er met donderend geraas een stuk ijs in het meer. Pachtig!
Morgen ben ik van plan nar El Chalten te gaan, vanuit dat dorp kun je nog meer wandeltochten in de bergen maken. Van daaruit ga ik via de Ruta 40 naar het Noorden. De route is een soort `wilde-westen´ met om de paar honderd kilometer gravelweg een tankstationnetje, zoals ik Amerikaanse films. Dat gaat twee dagen duren, maar belooft wel een mooi landschap onderweg.
Maar goed, daarover later meer, ik voind het al knap als je me tot hier bent gevolgd!

¡Hasta la próxima!
Niels

  • 02 Februari 2010 - 20:04

    Tim De Jong:

    Dat lijkt mij ook wel wat voor een keer, Patagonië!

  • 02 Februari 2010 - 20:30

    Pieternel:

    he leuk, weer een echt reisverslag! Wel sneu voor dat hert zeg ;-) Goede reis naar het noorden!

  • 02 Februari 2010 - 20:35

    MJ:

    Zo, wat een reis zeg! In de regen de berg op... Maar zo te lezen zeker de moeite waard. Enjoy!
    Grtz, MJ

  • 03 Februari 2010 - 09:48

    AnneS:

    Hee wereldreiziger!
    Leuk om weer je berichtjes te lezen!
    Geniet ervan daar!
    Liefs

  • 03 Februari 2010 - 15:32

    Ilse:

    Wat zal dat hert zich idd een hoedje zijn geschrokken ;-). Op een plotselinge ontmoeting met jou kun je je ook niet echt voorbereiden.
    Ik hoop dat je daar wel een beetje lekker kunt eten anders blijft er, mede door bovenstaande activiteiten, weinig van jou over.

    Have fun Niels

  • 07 Februari 2010 - 22:16

    Geert:

    Hombre, El Calefate is een pracht dorp, zo uit een film van Wim Wenders weggelopen. Ten noorden daarvan..?? Geniet met je mee, ga je nog een keer over de Andes?
    Groet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, El Calafate

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Oktober 2012

Ethiopië

27 September 2012

Hoorn van Afrika

06 Juni 2012

Over oude steden en een verdwijnende zee.

26 Mei 2012

In de categorie rare landen...

16 Mei 2012

Tabriz naar Yazd
Niels

Actief sinds 13 Juli 2006
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 46862

Voorgaande reizen:

22 November 2006 - 23 Januari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: