In de categorie rare landen... - Reisverslag uit Türkmenabat, Turkmenistan van Niels Jong - WaarBenJij.nu In de categorie rare landen... - Reisverslag uit Türkmenabat, Turkmenistan van Niels Jong - WaarBenJij.nu

In de categorie rare landen...

Door: Niels

Blijf op de hoogte en volg Niels

26 Mei 2012 | Turkmenistan, Türkmenabat

Beste lezers,

Het wordt weer tijd voor een update. Na het mooie Iraanse Yazd zijn we naar een stad gereisd waar nauwelijks reizigers komen: Kerman in zuid-oost Iran. Het was een hele tour om er onderdak te vinden. We vonden de hotelletjes hun prijs niet waard. Daarom hebben we een escape gevonden: een goedkope overnachting in een hotel dat officieel geen buitenlanders mag onderbrengen. Daarom moet je dan eerst naar het politiebureau om een papiertje met toestemming, wat we overigens zonder tegensputteren kregen. Daarna konden we zo in een goedkoop Iraans etablisssement voor 3Euro pppn en nog schoner dan de officiele hotels! Je moet het allemaal maar weten. Ook dit werd geregeld door een Iranier die ons op straat onder zijn hoede nam en een uur met ons heeft rondgesjouwd!
We zijn daarna naar Mashhad gereisd, een heilige stad voor de Shi'ieten omdat daar Imam Reza ligt begraven. Dat is een familielid van Mohammed en voormalig leider van de Shi'ieten. Het grafcomplex is gigantisch en er zijn massa's bedevaartgangers. Voor Shi'ieten is dit bijna net zo belangrijk al Mekka. Als niet-moslim mag je er eigenlijk niet echt in. Maar aangezien wij zo voor Iraniers kunnen doorgaan zijn we helemaal naar het heiligdom doorgedrongen en het hysterische gedrang. Erg indrukwekkend.
In Mashhad hebben we ook ons visum voor Tukrmenistan geregeld. Dit is na Noord-Korea het meest gesloten land ter wereld. We kregen een transitvisum voor 5 dagen. Met zo'n visum hoef je niet de hele tijd van staatwege een "gids" op je nek te hebben. Maar anderzijds moet je snel door het land heen en kun je niet afwijken van de kortste route er doorheen.
Turkmenistan heeft een maffe dictator. We konden niet mobiel bellen en niet internetten. In de krant staat alleen een toespraak van de president, geen nieuws. Op de TV is alleen muziek, geen nieuws.
De hoofdstad is helemaal volgebouwd met marmeren paleizen en regeringsgebouwen, echt megalomaan groot!! Op verzoek zal ik er de foto's eens van laten zien.
En oja, je moet altijd rondrijden met een gewassen auto, als je auto vies is wordt je beboet.
Toch maakten de Turkmenen geen ongelukkige indruk. We hebben vriendelijk lui ontmoet. Bijvoorbeeld gisteravond in de trein. De trein kwam om 01.00 uur s nachts aan. Een man nam ons mee naar het huis van zijn zus en zwager en daar gingen ze dus midden in de nacht nog aan het koken en kwam de wodkafles op tafel. Om 02.30 mochten we gaan slapen...
Vanmorgen zijn we de grens Naar Oezbekistan overgestoken. Hier is het ietsje vrijer, maar ook erg bureaucratisch. Verder is het geld hier NIETS waard en moeten we eens even uitzoeken hoeveel ons geld waard is op de zwarte markt. De oficiele koers is waardeloos. Morgen gaan we waarschijnlijk Bukhara, de oude stad waar we nu verblijven, met zijn prachtige islamitische bouwstijl verder bekijken. Daarover later meer!

Dank voor uw aandacht :)

Groet, Niels

• 26 Mei 2012 - 20:21

Tim De J:

Nou, dat was weer een mooi verhaal zeg! Succes nog verder.

• 12 Oktober 2012 - 13:20

John: